مقاله

انواع قهوه (با 13 مدل قهوه آشنا شوید)

انواع قهوه ها

قهوه نوشیدنی پرطرفداری است که این روزها حرف اول در کافی شاپ ها را می زند. آشنایی با انواع قهوه ها، سردرگرمی شما را هنگام سفارش دادن کم می کند و باعث می شود قهوه ای سفارش دهید که از طعم تلخ آن شکه نشوید! در این مقاله به معرفی انواع قهوه ها پرداختیم. تا انتهای این مقاله با سورس کافی همراه باشید.

انواع دانه های قهوه

عربیکا

عربیکا محبوب ترین نوع قهوه است. بسیاری از علاقه مندان به قهوه استفاده از دانه های عربیکا را به دلیل طعم آن ترجیح می‌ دهند. دانه‌ های عربیکا که معمولاً برای قهوه سیاه استفاده می‌ شود، طعم شیرین‌تر و پیچیده‌ تری دارند که می‌ توانید مستقیماً بنوشید. نکته جالب این است که با وجود اینکه محبوب ترین است، به اندازه روبوستا کافئین ندارد.

روبوستا

در حالی که عربیکا محبوب ترین است، روبوستا یک نوع دانه قهوه ارزان تر و قوی تر است. به دلیل طعم تلخ آن، معمولاً روبوستا را برای نوشیدنی‌ های اسپرسو و در مخلوط‌ های قهوه فوری استفاده می‌ کنند.

لیبریکا

دانه‌های لیبریکا نسبت به دیگر انواع قهوه، کمتر کشت می‌ شود و حتی اگر از طرفداران قهوه باشید، احتمالا آشنایی کمی با این نوع دارید. قهوه لیبریکا بومی مناطق مرکزی و غربی آفریقا است اما اکنون در آسیا و امریکا نیز کشت می‌ شود.

در قرن نوزدهم همه درخت‌های عربیکای اندونزی دچار بیماری زنگ قهوه شدند و از بین رفتند. به همین دلیل مردم دانه‌های لیبریکا را وارد کردند و به عنوان جایگزین کاشتند. همین مسئله در فیلیپین هم پیش آمد و به این ترتیب لیبریکا جای خود را در آسیا باز کرد. در حال حاضر قهوه لیبریکا یکی از تولیدات اصلی فیلیپین محسوب می‌ شود. عطر و طعم قهوه لیبریکا خاص و متفاوت است و دانه‌های آن پس از بو دادن رایحه دودی یا اسموکی آزاد می‌ کنند.

انواع رست های قهوه

یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر طعم، عطر و ظاهر نوشیدنی شما، «رُست» (Roast) یا میزان برشتگی دانه قهوه است. به صورت کلی می‌ توان دانه‌های قهوه را به چهار شکل برشته کرد: روشن یا لایت (Light)، متوسط یا مدیوم (Medium)، متوسط تیره یا مدیوم-دارک (Medium-Dark) و تیره یا دارک (Dark). با مطالعه این بخش متوجه خواهید شد که کدام رست، مقدار برشتگی مورد علاقه شما را دارد.

  • لایت رست: قهوه لایت رست به این معناست که دانه‌های قهوه مورد استفاده، برای کمترین زمان ممکن برشته شده‌اند. بعد از رسیدن به حرارت داخلی ۳۵۰ الی ۴۰۰ درجه فارنهایت، دانه‌های قهوه از روی حرارت برداشته می‌ شوند. ناگفته نماند که قهوه لایت رست بیشترین میزان کافئین را همراه با رنگی روشن دارد. طعم قهوه هم وابسته به فاکتورهایی مانند سرمنشا دانه خواهد بود، زیرا طعم‌های به دست آمده از فرایند برشته‌سازی آنقدرها ماندگار نیستند.
  • مدیوم رست: دانه‌های قهوه مدیوم رست، اندکی بیشتر از دانه‌های لایت رست برشته می‌ شوند. این نوع از رست با رساندن دمای داخلی دانه‌ها به ۴۱۰ تا ۴۳۰ درجه فارنهایت امکان‌پذیر می‌ شود و در نهایت هم طعم و رنگی قوی‌تر از لایت رست را شاهد خواهید بود. قهوه مدیوم رست معمولا انتخاب اکثر مردم جهان است، زیرا سطحی متوسط از کافئین و اسیدی بودن دارد. به عنوان یک قاعده کلی هم می‌ توان گفت که دانه‌های مدیوم رست، متعادل‌ترین طعم را میان انواع قهوه خواهند داشت.
  • مدیوم-دارک رست: دانه‌های قهوه‌ وقتی به دمای داخلی ۴۳۰ تا ۴۵۰ درجه فارنهایت می‌ رسند، مدیوم-دارک رست به حساب می‌آیند. از اکثر دانه‌های مدیوم-دارک برای تهیه نوشیدنی‌های اسپرسو و فرنچ پرس استفاده می‌ شود. وقتی دانه به این حد از برشتگی رسیده باشد، طعم‌هایی کامل را زیر زبان احساس خواهید کرد.
  • دارک رست: دانه‌های دارک رست به دمای ۴۶۰ تا ۴۸۰ درجه فارنهایت رسیده‌اند و به خاطر شکر کارامل حاصل از فرایند طولانی برشته شدن، طعمی شیرین‌تر از سایر رست‌ها دارند. وقتی دانه‌های قهوه برای مدتی طولانی‌تر رست می‌ شوند، کمترین مقدار کافئین و همینطور کمترین خواص اسیدی را خواهند داشت. اسپرسو و اکثر قهوه‌های اروپایی با دانه‌های دارک رست تهیه می‌ شوند.

تقسیم بندی انواع قهوه

قهوه ترک

قهوه ترک

همان طور که از اسمش پیداست قهوه ترک تخصصا در کشور ترکیه و همچنین کشورهای خاورمیانه و اروپای شرقی تهیه و استفاده می شود. این قهوه ۶۰۰ سال قبل در دربار پادشاه عثمانی رواج پیدا کرد. در واقع قهوه ترک روشی برای آماده کردن قهوه از دانه های آسیاب شده آن است. تفاوت مهمی که قهوه ترک با سایر قهوه ها دارد این است که پودر قهوه از هیچ فیلتری عبور نمی کند و به همان صورت داخل فنجان ریخته می شود. یکی از مهم ترین جدابیت های قهوه ترک گرفتن فال قهوه است چرا که پودر قهوه پس از نوشیدن ته فنجان باقی می ماند و باعث می شود افراد زیادی در سراسر جهان به دنبال پیدا کردن مسیر سرنوشت خود در نقش و نگار ایجاد شده در کف فنجان های قهوه ترک هستند.

قهوه ترک را در ظرف مخصوصی به نام جزوه  (Jezve) درست می کنند. جزوه را معمولا روی اجاق یا شن داغ می گذارند و قهوه را هم می زنند تا به جوش بیاید.

قهوه فرانسه

قهوه فرانسه

قهوه‌ ای که با دستگاه‌های قهوه‌ ساز قطره‌ای یا فرنچ پرس تهیه می‌ شود، در ایران به نام قهوه فرانسه معروف شده است. در واقع در جاهای دیگر دنیا از این عنوان استفاده نمی‌ کنند. دانه قهوه‌ ای که برای این مدل انتخاب می‌ کنید به سلیقه خودتان بستگی دارد. درجه رست قهوه فرانسه باید به صورت مدیوم دارک باشد. درجه آسیاب کردن آن هم بستگی به دستگاهی که استفاده می‌ کنید، دارد. در بین انواع قهوه ای که با روش همجواری آب و قهوه دم می کشند؛ هر چه دانه‌ها را بیشتر آسیاب کنید، قهوه غلیظ‌ تر می‌ شود.

اسپرسو

اسپرسو

اسپرسو یکی از مشهورترین انواع قهوه است و بسیاری از قهوه های دیگر بر اساس اسپرسو تهیه می شوند. برای تهیه اسپرسو، آب جوش با فشار زیاد از بین دانه‌های آسیاب شده قهوه عبور داده می شود و داخل فنجان کوچک ریخته می شود. شاید به نظرتان این فرآیند کاملا ساده باشد، اما باید بدانید که درست کردن انواع اسپرسو نیاز به دستگاه اسپرسوساز و مهارت و تبحر بالای باریستا دارد و کار هرکسی نیست. اسپرسو خالص ترین قهوه ای است که می توانید بنوشید و قهوه خورهای قهار معمولا اسپرسو مصرف می کنند. البته به دلیل طعم تلخی که دارد شاید هرکسی آن را دوست نداشته باشد و طرفداران خاص خود را دارد.

دبل اسپرسو

دبل اسپرسو

دابل اسپرسو همان اسپرسو است و همان طور که از نامش مشخص است به جای یک شات از دو شات اسپرسو تهیه می شود. بنابراین دابل اسپرسو یعنی دو شات اسپرسو در یک فنجان قهوه.

لاته

لاته

لاته ریشه خود را از سرزمین ایتالیا گرفته است. کلمه لاته در ایتالیا به معنای قهوه شیر است. این نوع قهوه نسخه بسیار خامه‌ای است که گفته می‌ شود برای گردشگران آمریکایی در ایتالیا که فکر می‌ کردند کاپوچینو برای کام آن‌ها قوی‌تر است، سرو می‌ کرد. لاته از یک شات اسپرسو و شیر بخار پز شده تنها با یک لمس کف تشکیل شده است. 

کورتادو

کلمه کورتادو یک واژه اسپانیایی به معنی برش ( Cut ) است قهوه کورتادو یک نوع نوشیدنی قهوه است که با مقداری تقریبا برابر از اسپرسو و شیر جوشیده شده تهیه می شود. کورتادو شباهت زیادی با لاته دارد چون مواد مورد نیازش مشابه لاته است، اما تفاوت اصلی این دو در حجم نوشیدنی و درصد استفاده از دو ماده، اسپرسو و شیر فوم گرفته شده است.در لاته معمولا درصد یک سوم قهوه به دو سوم شیر است، اما در این نوشیدنی یک دوم اسپرسو و یک دوم شیر است و به این دلیل که مقدار قهوه در نوشیدنی به نسبت لاته بیشتر است طعم گیرا تری دارد.

کاپوچینو

کاپوچینو

حتی اگر کسی طرفدار قهوه نباشد، همه باید از این نوشیدنی معروف آگاه باشند. کاپوچینو یک نوشیدنی مبتنی بر اسپرسو است که از یک نوشیدنی اتریشی به نام Kapuziner به دست می آید. از آن به عنوان “قهوه صبحگاهی ایده آل” یاد می شود که با فوم شیر بخارپز یا میکرو فوم تهیه می شود و اغلب روی آن پودر کاکائو یا دارچین می پاشند. روش های مختلفی برای تهیه کاپوچینو وجود دارد بطور مثال برخی افراد از خامه به جای شیر استفاده می کنند.

فلت وایت

فلت وایت

فلت وایت هم یکی دیگر از انواع قهوه است که بیشتر در استرالیا و نیوزلند سرو می شود. فلت وایت تقریبا شبیه کاپوچینو است با این تفاوت که روی آن کف شیر و شکلات ریخته نمی شود. برای تهیه قهوه فلت وایت یک شات اسپرسو را داخل فنجان می ریزند و بعد شیر بخار داده شده را بدون ذره ای کف روی آن می ریزند.

موکا 

موکا

برخی معتقدند که موکا نوعی عربیکا است که در یمن می روید. از سوی دیگر، این نوشیدنی توسط یک قهوه خانه ایتالیایی به نام کافه ال بیسرین محبوبیت پیدا کرده است. 

دانه قهوه موکا به دلیل داشتن رنگ سبز و زرد در مقایسه با سایر دانه های قهوه ای رنگ معروف است. این یک نوشیدنی گرم با طعم شکلات است که با لایه‌هایی از اسپرسو، شیر و شکلات درست می‌ شود. 

آمریکانو

آمریکانو

امریکانو با اضافه کردن آب داغ به قهوه اسپرسو تهیه می شود. گفته می شود که قهوه امریکانو اولین بار توسط سربازان آمریکایی و در جریان جنگ جهانی دوم ابداع شده تا در مصرف قهوه صرفه جویی شود. بعد از جنگ این سبک تهیه قهوه توسط باریستاهای آمریکایی پذیرفته شد و به عنوان قهوه امریکانو در دنیا شهرت پیدا کرد.

نکته ای برای حرفه ای تر شدن فنجان آمریکانوی شما: ابتدا اسپرسو را بریزید، سپس آب داغ را اضافه کنید.

آفوگاتو

آفوگاتو

آفوگاتو را هم در لیست انواع قهوه به شما معرفی می کنیم اما در واقع، آفوگاتو یک قهوه واقعی نیست. آفوگاتو با ریختن یک شات اسپرسو روی یک دسر، معمولا بستنی تهیه می شود. ترکیب تلخی اسپرسو با بستنی بسیار خوشمزه و لذیذ است و به همین دلیل آن را در این لیست قرار دادیم.

ماکیاتو

ماکیاتو

یکی دیگر از انواع قهوه ماکیاتو است که شباهت هایی با کاپوچینو دارد اما طرز تهیه آن کمی متفاوت است. برای تهیه ماکیاتو یک شات اسپرسو را داخل فنجان می‌ریزند و بعد فوم شیر مستقیما روی آن ریخته می شود.

قهوه ایرلندی

قهوه ایرلندی

قهوه ایرلندی شامل قهوه سیاه، ویسکی و شکر است که روی آن خامه زده شده است. در اینجا یک دستور العمل قهوه ایرلندی است که شما را گرم می کند.

سوالات متداول

شیرین ترین نوع قهوه کدام است؟

اگر عاشق تأثیر کافئین قهوه روی شما هستید، اما لزوماً طرفدار طعم تلخ آن نیستید، ممکن است یک نوع شیرین تر برای شما مناسب باشد. 
شیرین ترین نوع قهوه برای تهیه و رایج ترین نوع قهوه، موکا است، با شکلات برای شیرینی نوشیدنی و شیر برای پوشاندن تلخی آن میل می شود.

کدام نوع قهوه بیشترین کافئین را دارد؟

از بین دو نوع دانه قهوه، روبوستا دارای محتوای کافئین بالاتری است که شما را بیدار می کند! 

کدام نوع قهوه بهتر است؟

شاید محبوب ترین نوع دانه قهوه موجود در بازار، عربیکا با بالاترین کیفیت در نظر گرفته شود و اغلب با برچسب قیمتی مشابه برای بوت عرضه می شود! آنها قهوه ای با طعم شیرین تر و خشن تر در مقایسه با روبوستا تولید می کنند.

1 نظر در “انواع قهوه (با 13 مدل قهوه آشنا شوید)

  1. بنرساز گفت:

    با تشکر از مقاله عالی تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *